aminkan doa saya ^^

2012: FINISHED MY MASTER BY MAY 2012

Sunday 10 March 2013

tentang bulan ii

gimana mau dimulain ya...
hmmm...
rasanya tak perlu nak describe banyak sangat kot pasal bulan ni..sebabnya antara niat bukak blog ni dah tak nak ingat semua kenangan yang menyedihkan masa dulu..tapi entahlah..kita hanya mampu merancang, kan? tuhan juga yang menentukan...

sepertimana saya tak menyangka saya boleh bertemu kembali dengan bulan..dan anaknya.. (wife dia kursus, dat's y xjoin :P hahhaa)..

bertahun saya mengelak...bertahun melarikan diri..tidak mahu mengambil tahu perkembangan dia.. andai dia ada menegur, hanya dijawab sekadar berbasa basi..sekadar menjaga hati dia..walaupun diri sedar hati sendiri yang bakal bernanah dengan membaca ayat2 dia..

sejak air mata yang terakhir..sempena perkhabaran 'gembira' dia sampaikan.. menjemput ke walimah nya..sejak itu saya berdendam.. mungkin kedengaran kejam..tapi itu yang saya rasakan..

benarlah..dendam itu tak akan pernah melegakan... dendam itu umpama luka yang bernanah dari dalam.. awalnya mungkin tak terlihat.. tapi sakitnya hanya diri yang merasa..dan pastinya.. lama kelamaan, kelukaan itu akan terzahir juga..

tak sedikit air mata yang sudah tumpah.. tak pernah surut dendam yang tersimpan..saya tak pernah merelakan..apatah lagi melepaskan dia.. sampai pernah terfikir..andai ditakdirkan 1 hari dia putus dengan isterinya, saya sanggup menunggu.. betapa gilanya saya ketika itu..masih memaksa takdir untuk berpihak kepada saya..dan meneruskan kehidupan dengan khayalan..

sampailah entah kenapa.. pada tahun ini..pada hari lahir dia..tiba-tiba saya merasakan redha... saya sudah bejaya melepaskan dia.. saya gembira melihat dia bahagia..semoga tuhan teruskan kebahagiaan dia sampai syurga...

saya pernah berazam..selagi hati saya tidak jujur memaafkan, dan melepaskan...dia tak kan saya hubungi.. pada masa itu, saya tidak tahu berapa lama dendam ini akan berakhir..

mungkin dengan berseorangan kita lebih menjadi diri kita sendiri..tak mendengar pendapat orang lain..yang terkadang pastinya menggoyahkan pendirian kita..ya..bersendirian ini ada hikmahnya...

kerana akhirnya saya mempunyai kekuatan untuk mengucapkan selamat hari lahir pada dia..yang sudah bertahun tak saya ucapkan..sedangkan 10 tahun dulu, sayalah orang pertama yang mengucapkan kepada dia..

nak tahu apa terjadi? dia tidak membalas ucapan saya..semestinya sebagai manusia biasa, ada sedikit rasa terguris..tapi hati yang sudah merelakan tadi berbisik, " kau sudah melakukan bahagian kau..sekarang bahagian dia pula sama ada untuk menerima atau tidak..kalau kau ikhlas, kau kena redha dengan segala balasan dia".. baiklah hati..saya ikhlas..

sampailah semalam..dia tiba-tiba membalas dan mengajak saya keluar.... terkejut??? sudah semestinya...dia yang saya cuba elakkan mengajak saya keluar..dia yang pernah saya mimpi-mimpikan mengajak saya keluar..dia yang kalau dulu dengan beribu alasan jika di ajak keluar...sekarang..dengan status nya..mungkin tidak enak pada pandangan orang untuk melihat kami keluar bersama....


No comments:

Post a Comment