aminkan doa saya ^^

2012: FINISHED MY MASTER BY MAY 2012

Sunday 3 March 2013

sampaiii bilaaaaa?


ALLAH… terasa berat sungguh ujian kali ini..hampir tak tertanggung dek diri yang jahil lagi kerdil ini ya Allah… aku tahu Kau Melihat, Mendengar dan Mengetahui. Semuanya di bawah kawalan Mu.. aku tahu ini semua ada hikmahnya… tapi aku ini manusia biasa, Allah..hamba yang khilaf… hamba yang tak punya apa-apa selain mengharapkan Ihsan dan Rahman Mu sahaja, Rabb..

Wiken lepas sempat la balik kejap jenguk mak kat kampong..tapi bukan ini yang aku harapkan bila aku sampai kat site pagi tadi… Semuanya berjalan lancar pada mulanya.. sehinggalah lepas satu demi satu masalah yang timbul yang sampai ke petang tak dapat aku ungkaikan…
Bermula dengan control box aku TIBA-TIBA ADA AIR.. box tu memang ada cover.. tak de lubang pon untuk air masuk..  dari mana pulak datang air tu?huhuhuhu.. tak pee… sabarrrr.. cuba keringkan..mana tahu boleh pakai lagi..so keringkan control box tu..
Lepas tu, baru perasan temperature sensor dah terendam dalam air… alamakkk.. benda ni tak waterproof… tak tau sejak bila benda tu tenggelam..sampai kames lepas keadaan semua ok.huhuhuu… sabarrrr… bukak dulu… mana tau kot tiba-tiba aku baru terlanggar, baru tenggelam ke benda tu… slow-slow bukak.. peeerrrgggghhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ini macam SELUT nii… macamana selut ni boleh ada kat DALAM sensor tuuuuuuu??? Air dalam tangki tu memang semata AIR LAUT.. tak de unsur tanah langsung….huhuhuu.. boleh sabar lagi ke masa ni?????? Tak pe…kita cool kejap..

Masa ni dah bagitau staff sini nak masuk ‘anak-anak’ ari ni..acanerrr?? sebab piK masalah-masalah ni insyaallah boleh settle.. maka, masuk lah ‘anak-anak’ dalam tank  dengan perasaan berdebar-debar…huhuhuuu
Dengan cuak-cuak, pasang balik control box tu satu-satu.. Alhamdulillah..sebab experimental set up da ubah, memang temperature sensor ada lebih.. Pasang semua balik dengan berdebar-debar..ON sistem…. Dannnn….

ALHAMDULILLAH… boleh la ON.. tapi ada masalah lain..maybe sebab control box tu da masuk air, reading untuk salinity memang tak boleh pakai…. :’(

Pastu try ON balik semua system… jeng3……. 1 control box lagi buat masalah…bila ON je, dia ON la dalam 1 minit paling lama…pastu kelip-kelip…. Dan bunuh diri sendiri lepas tu… aku tak tau pasal apa.. Limazaaaa?????? Pening aku piker.. dari pagi tadi sampai balik.. memang tak boleh settle.. ada sesapa tau? Huhuhuu

Tungguuuuuu!!!!!!!!!!!Tak abes lagiiii…. Dengan tiba-tiba jugak 1 lagi box ada masalah.. kali ni bukan system tu… tapiiiiiii…. Salinity sensor tak bagi reading yang betul…. Nak tukar sensor pun, sensor yang tinggal sume ada masalah… tak tau pasal apa… tak de pulak masuk air..huhhuhuu… yang ni pon sampai balik tadi tak dapat settle…

Sekarang ni nak buat macamana???? Aku memang da tak tau nak buat apa.. penat godak tapi tak settle-settle jugak…’anak-anak’ semua da masuk dalam tank..kira sebenarnya eksperimen dah jalan..  properties da betul… masalahnya system yang nak rekod dan control tak berfungsi… so macamane?????
Kalau nak give up, ini bukan masanya…. Tapi kalau dah cuba nak selesaikan tapi tak dapat…masa yang makin suntuk..kekangan kewangan lagi…apa yang boleh aku buat sekarang?????

Cecite…cecite…

huhuhuu

No comments:

Post a Comment