aminkan doa saya ^^

2012: FINISHED MY MASTER BY MAY 2012

Saturday 20 July 2013

yeaayyyy!!!!!!!!!????

Dalam setiap perjalanan manusia itu ada turun dan naiknya yang tersendiri.. dan aku, sebagai manusia biasa pernah berada pada tahap yang di atas itu dan sekarang sedang berada di titik yang paling bawah itu.. titik di mana hampir kebanyakan manusia  disekeliling sedang mengutuk dan mengata aku (sama ada secara terang atau dengan pandangan sinis terhadap aku), yang setiap perbuatan aku pada masa dulu dan sekarang dihakimi tanpa pernah bertanya dan cuba memahami kenapa dan mengapa, dimana ada sesetengah kawan  yang telah menunjukkan belang dengan nyata untuk betray kepada aku..tapi aku diamkan sahaja dulu (walaupun aku dah sedar benda ni lama dah, cuma sengaja buat-buat tak nampak dan akhirnya aku yang tertikam secara sedar)..

Keputusan perbicaraan? Secara hitam-putihnya masih belum ada keputusan yang rigid..sedang menunggu panggilan hukuman gantung lebih senang untuk difahami mungkin..

Projek yang aku usahakan dengan air mata dan modal sendiri yang bukan sedikit aku kira (hampir RM10K modal yang aku gunakan dalam usaha bermati-matian aku cuba untuk menghabiskan pengajian ini), dikutuk dan dipijak oleh orang-orang besar yang ‘menjalankan tugas’ mereka..

“projek awak ni macam taraf FYP je saya tengok!”

Apa perasaan kau kalau kau di tempat aku? Dengan kewangan yang makin terdesak (saving aku habis untuk siapkan research aku), gaji yang dijanjikan TIDAK akan dibayar, masih tiada pekerjaan untuk menghadapi kehidupan untuk sekurang-kurangnya 3 bulan kehadapan, hanya mengharapkan ihsan ayah aku yang dah pencen untuk sesuap nasi.. bila kau dengar ayat kat atas tu, tak kau rasa hancur luluh perasaan, tak berbaloi semua pengorbanan yang kau lakukan selama ni???

Sedih? Siapa yang tidak bersedih bila dicampakkan ujian sebesar ini? Alhamdulillah..sekurang-kurangnya aku masih ada kasih sayang tuhan dan keluarga.. pada saat aku sedang dipijak begini, masih ada sekelumit sahabat yang memanggil aku untuk mengingati tuhan..

“sabar laili..ingat..tuhan tak akan uji kalau kita tak mampu..ada sesuatu yang disediakan dihadapan yang pada suatu hari kau akan bersyukur kerana dicampak batu sebesar ini dari tuhan.”

“tak pe laili..teruskan perjalanan ni..sekurang-kurangnya kita sama-sama beusaha untuk habiskan pengajian kita  ni…lepas ni, carilah kerja lain..bukan ‘diorang’ yang pegang rezeki kita..tuhan yang susun rezeki kita..ingat tu yang paling penting”


Dan sebenarnya, aku rasakan tuhan yang sedang berkata-kata dengan aku :’) 

2 comments:

  1. Yang... InsyaAllah, semua dugaan ini akan dapat dilalui dengan SABAR dan TABAH dengan pertolongan daripada Yang Maha Esa... Jangan putus harapan, kerana DIA ingin mendengar rintihan hamba-NYA setiap kali DIA menduga.... Be strong...

    ReplyDelete
  2. begitu besar dugaan dan ujian laili.. tp moga laili tetap bersabar dan berusaha untuk meneruskan perjuangan dan perjalanan hidup. mungkin ada hikmah di sebalik yang berlaku.. kita tak tahu perancangan Allah. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita.. InsyaAllah..

    apa2 pun ingat lah kak ira sentiasa ada dibelakang utk menyokong laili.. kalau ada apa2 jgn segan2 cr saya =)
    Ganbatte laili chan

    ReplyDelete