aminkan doa saya ^^

2012: FINISHED MY MASTER BY MAY 2012

Wednesday 20 February 2013

life cycle

manusia memang tak pernah puas dengan apa yang tuhan campakkan kat kita, kan?

dari kecik tak sabar-sabar nak jadi besar sebab nanti boleh pegang duit sendiri..boleh beli barang yang kita nak sesuka hati, nak pegi ke sana-sini tak perlu mintak izin mak bapak... tapi bila dah besar, rupa-rupanya duit yang dapat tiap-tiap bulan tu just cukup-cukup untuk makan je..balance yang lain tu mana pegi? buat bayar     hutaaaanggggg -_-" nak beli/makan benda-benda yang kita nak pun terpaksa bercatu..pastu sape cakap da besar tak yah mintak izin mak bapak? selagi belum kawen, selagi tu bawah tanggungjawab mak bapak... nak lari dengan kawen???? da kawen kena mintak izin dengan husband puleeekkk... terus rasa baik jadi budak-budak.. tak de duit  mintak je ngan mak bapak.. tak dapat, nangis, merajuk... pagi-pagi pegi sekolah.. balik main-->makan--> tgk tv-->tidooooo... tak payah pikir apa-apa masalah.. huhuhu

masa sekolah rendah tak sabar-sabar nak masuk sekolah menengah..dah masuk sekolah menengah pulak kena brainwash untuk belajar sampai masuk U.. tapi tak semua dapat peluang terus masuk U.. macam jalanraya..untuk sampai ke destinasi A, ada macam-macam jalan..cepat..lambat..berliku..highway..ikut nasib..dan usaha kau jugak.. apa yang aku nampak.. disebabkan semua orang kat Malaysia ni di brain wash.. makanya semua orang berusaha untuk masuk U..ok fine ..berjaya masuk U..tapi..untuk apa?? bolehlah bagi jawapan ikut skema..nak belajar..nak menuntut ilmu...  tapi cuba kau tanya diri kau..deep inside.. biar hati kau yang jawab... kau tak perlu jawab kat aku..untuk apa semua ni???? aku jawab dengan ikhlas.. sejujurnya.. aku hilang bila terpaksa jawab ni..  terus tenggelam yang tak ada punca.. huhuhuu..

ok.. da habis belajar mesti nak keje kan? berusaha bersungguh-sungguh cari keje.. sanggup bertekak dengan mak bapak nak gi keje jauh-jauh (walaupun mak bapak tak bagi) sampai la mak bapak izinkan dalam terpaksa.. huhuhu.. dah dapat keje... tiba-tiba.. nak berenti puleeeekkkk -____-" banyak la masalah (ke alasan? -___-" ) yang timbul... huhuhuhu... terus rasa belajar lagi bagus (ye laaa.. yang boleh ulang just jadi student..ko gila nak jadi baby balik? :P hohohohoo)

tuhan pun makbulkan permintaan hamba Dia yang naaakkkk sangat jadi student balik ni..pastu kau tahu apa yang jadi????? loooorrrr....tak best rupanya jadi student master ni..orang sume ingat kau terror...sedangkan sebenarnya kau tak tau pape..huhuhuhu... pegi kelas sorang-sorang..makan sorang-sorang..pegi mana-mana boleh dikatakan 95% masa kau memang dok sorang-sorang.. aku dah sampai tahap cakap sorang-sorang..main badminton sorang-sorang (hai k.iera! :P keh3 ) dalam bilik..terus rasa macam nak keje balik... wuwuwuwuuuu...

sampai bila kitaran hidup ni nak berulang? aku berani jamin..kalau tuhan campak kau kat tempat keje skang, mesti nanti kau menangis dengan tuhan nak belajar balik dengan tuhan kan???

aku rasa, aku nak buat sedikit conclusion tentang persoalan ni;

  1. budak-budak zaman sekarang terlalu manja (aku tak kata kau...aku cakap aku)... cakap je nak apa..semua mak bapak hidang atas meja..sikit sangat susah yang kau rasa kalau nak banding dengan nikmat yang kau terima..tak payah pegi jauh..kau compare hidup kau dengan mak bapak kau time dia seusia kau dulu.... berani kau cakap "bapak tak tau apa yang saya rasa!" aku pangggg kau sebijik baru kau tau langit tu tinggi rendah..huhuhuu..
  2. kita perlu belajar untuk bersyukur dan redha dengan semua rencana tuhan.. dulu aku selalu nasihat kawan-kawan aku, "grasses always looks greener on the other side.." tapi bila kau pergi ke sebelah sana padang..baru kau tahu..rupanya rumput kau yang paling syorgaaaa dalam dunia untuk diri kau... kita tak kan pernah tau apa seksa seseorang selagi kau tak duduk kat tempat dia..TUHAN ITU MAHA ADIL! Dia takkan campak kau kat satu tempat tu kalau Dia tahu kau tak boleh buat! percaya pada Dia dan kerja kau usaha! itu sahaja!
  3. kita tak boleh lari dari masalah tapi kena belajar untuk selesaikan masalah tu...sumpah!!! makin kau lari, makin banyak masalah yang akan kejar kau.. mungkin kau akan lega untuk sesaat, tapi kekesalan yang kau bakal tanggung, tunggulah masanya untuk kau rasakan..huhuhu.. inche papa pernah pesan kat aku,"selesaikan masalah hari ini, hari ini jugak..sebab sampai satu tahap, masalah tu akan ganggu pola hidup kau...ganggu tidur kau..ganggu selera kau.. ganggu semua perjalanan hidup kau..tapi kalau kau dah sampai tahap tu, maknanya kau dah TERLEWAT untuk menyesal" dan sejujurnya..aku dah sampai lebih dari tahap itu..sob3...




No comments:

Post a Comment